Hoe kenmerkt zich de huidige markt van verkoop van horecabedrijven?



In mijn vorige column in mei heb ik u uitgelegd wat waarde inhoudt.

Deze keer neem ik u mee naar de situatie van de huidige markt.

 

De huidige markt van verkoop van horecabedrijven heeft een aantal specifieke kenmerken. Ik noem er enkele: groot aanbod, kritische kandidaat-kopers, bepaalde verwachtingen en terughoudende banken.

 

Groot aanbod is wel duidelijk. Kijk maar naar de diverse websites waarop horecabedrijven en -panden ter overname worden aangeboden: het zijn er véél. Alle horecaformules worden aangeboden, zonder uitzonderingen.
Dit betekent dat kandidaat-kopers kritisch kunnen zijn in hun keuze. Hierdoor kom ik ook wel tegen dat kandidaten zich, laat ik zeggen, wat onverschillig opstellen. Ze vragen informatie over een bedrijf en gaan eerst nog even 3 weken op vakantie…. Het risico dat het bedrijf intussen verkocht is, nemen ze voor lief.
Naar mijn mening moet iemand die een horecabedrijf over wil nemen verliefd zijn op die zaak. Waarom? Horeca bedrijf je met je hart. Je moet van je eigen zaak (gaan) houden. Dan pas kun je er een succes van maken. Daarom vind ik deze onverschillige houding geen gezond uitgangspunt.

 

Aan de andere kant willen de horecaondernemers hun bedrijf verkopen. Zij beseffen goed wat ze opgebouwd hebben. Juist zij hebben dan ook bepaalde, soms hoge, verwachtingen van de waarde van hun zaak.
Zie mijn column over waarde van mei.

 

Als ik de koper en verkoper bij elkaar heb gebracht, wordt de uitkomst van de onderhandeling door de financier bekeken. Zoals u wellicht weet, stelt deze zich tegenwoordig echter terughoudend op. Terecht? Onterecht? In ieder geval is financieren daarmee (nog) lastiger geworden.

 

Koper, maak een goed onderbouwd ondernemingsplan.
Verkoper, zorg voor een goed voorbereide verkoop.
Laat u daarbij ook goed begeleiden! Bijvoorbeeld door HorecaKas Makelaardij.



terug naar vorige pagina
Copyright © 2014-2014 - 2019 HorecaKas. Alle rechten voorbehouden.   Download folder